K širšímu využití dešťové a šedé vody v budovách je třeba nejdříve odstranit administrativní bariéry, poté vytvořit ekonomickou motivaci a nakonec zavést i určitou zákonnou povinnost pro nové stavby.
Vzhledem ke klimatickým změnám, se musí stavební průmysl zaměřit i na hospodaření s vodou. „Jako zakládající člen Šance pro budovy jsme se podíleli na přípravě návrhů, týkajících se nakládání s šedou a dešťovou vodou v budovách. Tyto návrhy dnes společně představujeme,“ říká na úvod ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.
Bariéry, které brání stavebníkům užívat v budovách šedou a dešťovou vodu
Především chybí definice užitkové vody v legislativě. „Není jasné, co lze považovat za užitkovou vodou a pro jaké účely ji lze využít. Jedná se o dešťovou vodu nebo šedou vodu ze sprch a umyvadel. Tu lze po určitých hygienických úpravách používat na splachování záchodů, na závlahu nebo na praní,“ vysvětluje ředitel Šance pro budovy Petr Holub.

Aliance navrhuje do zákona o ochraně veřejného zdraví a příslušné vyhlášky uvést definici užitkové vody a parametry, které musí splňovat. Chceme také stanovit účely, pro které může být využita.
Vytvořit ekonomickou motivaci, aby se investorům šetrné zacházení s vodou vyplatilo
Projekty na úsporu energie nebo zvyšování kvality pracovního prostředí se ekonomicky vyplatí. Ale u systému šetrného hospodaření s vodou není úspora tak výrazná a projekt má větší přínos pro svoje okolí než pro vlastníka budovy.
„Řešením je odstranění výjimky ze zpoplatnění odtoku dešťové vody do kanalizace z obytných budov v zákoně o vodovodech a kanalizacích. Šance pro budovy proto navrhuje, aby v případech, kde je úspora vody potřebná, například ve městech, byla výjimka pro rezidenční budovy zrušena. Zároveň ti, kteří využívají nástroje na zadržování vody, aby měli platit menší stočné,“ uvádí dále Petr Holub.
Aliance také navrhuje podpořit investice do těchto řešení pro všechny typy budov. Programy lze financovat z národních prostředků (např. programu Nová zelená úsporám pro obytné budovy) nebo evropských fondů (z OPŽP pro veřejné budovy, z budoucího programu OP Konkurenceschopnost pro podnikatelské budovy.
Do budoucna lze zvažovat další opatření pro zajištění šetrného hospodaření s vodou, a to například zkrácení odpisové doby u podnikatelů, vč. developerů nebo zvýhodněnou sazbou daně z nemovitosti, pokud má budova systém šetrného hospodaření s vodou nebo zelenou střechu určitých parametrů.

Víme, že v rezidenčních i komerčních budovách jde na splachování 30 až 40 % vody. Toto množství je možné pomocí dešťové a šedé vody uspořit.
Zavedení povinnosti pro stavebníky v určitých případech
Zejména by měli stavebníci mít povinnost dodržet hierarchii hospodaření s dešťovou vodou u novostaveb, případně větších renovací stávajících budov. Nejdříve je třeba zajistit vsakování na povrchu, odpar či právě využití jako užitkové vody v budově. Až pokud se prokáže, že to nelze, může být povolen její regulovaný odtok z pozemku. To je návrh do nového stavebního zákona.
Dále Šance pro budovy navrhuje, aby obce měly explicitně stanovenou možnost, že si mohou ve svých regulačních plánech stanovit pravidla pro hospodaření s vodou v budovách na svém území, včetně možné povinnosti vegetačních střech či fasád pro některé typy budov, zejména novostaveb.

„Když se odstraněním bariér, ekonomickou motivací a místními pravidly přispěje k rozšíření nové technologie, lze do budoucna zavést plošnou povinnost, např. nutnou instalaci zelené střechy pro novostavby v urbanizovaném prostředí nebo na zemědělské půdě od určité plochy střechy, nebo alespoň zajistit připravenost staveb správným dimenzováním její statické únosnosti,“ podotýká Petr Holub.
Zelené střechy zpomalí odtok vody z území, ochladí a zpříjemní klima v budově a jejím okolí.
Legislativní a ekonomická opatření je také vhodné doplnit informační kampaní o problémech změn klimatu a změně klimatu vodního cyklu a možných řešeních pro jednotlivé typy budov.
Konkrétní návrhy najdete zde:
Dešťová a šedá voda a zelené střechy 2019