Začlenění budov do systému EU-ETS nesmí jít proti stávajícím nástrojům podporujícím renovace
Šance pro budovy nepovažuje začlenění sektoru budov do systému obchodování s emisními povolenkami za efektivní nástroj pro snižování emisí v budovách. Aliance souhlasí, že zahrnutí ceny uhlíku do spotřeby energie a paliv je správné, nicméně uhlíková daň pro to může být vhodnější a jednodušší. Daleko důležitější je zachovat a posílit stávající renovační programy a směřovat výnosy z nákupů emisních povolenek právě tam.
V rámci dohodnutého zvýšení ambicí ve snižování emisí uhlíku k roku 2030 spustila Evropská komise konzultace k jednotlivým legislativním aktům, které mají naplnění tohoto ambicióznějšího cíle pomoci. Konkrétní návrhy legislativy mají být představeny v červnu 2021 v rámci balíčku označovaného „Fit for 55,“ přesto je již z předběžné konzultace zřejmý směr, kterým se chce Komise vydat.
Jedním z návrhů je rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami i na sektory, které v tomto systému zatím nejsou, a to včetně sektoru budov. Ten je v EU zodpovědný za asi 40 % spotřeby energie a 36 % emisí. Jen část těchto emisí je nyní pokryta v systému EU-ETS. Snižování spotřeby energie v budovách a související emise jsou nyní řešeny předně v rámci směrnic o energetické účinnosti[1] a o energetické náročnosti budov[2] a v rámci rozhodnutí o sdílení úsilí[3] a jsou důležitým rámcem pro plnění klimaticko-energetických cílů.
Studie Šance pro budovy a Univerzitního centra energeticky efektivních budov ukazuje, že v budovy v ČR lze do roku 2050 dekarbonizovat.[4] Roční emise z provozu stávajících budov lze do roku 2050 snížit o více než 30 Mt CO2 oproti současnému stavu, ale tempo renovací by se muselo 3x zrychlit.
Šance pro budovy obecně vítá snahu Komise o zvýšení míry renovací, která byla vyjádřena v rámci komunikace k vlně renovací,[5] a také zpoplatnění zboží a služeb podle uhlíkové náročnosti, ale domnívá se, že začlenění budov do systému EU-ETS není správný nástroj.
Poziční dokument Šance pro budovy k EU-ETS naleznete zde
Poznámky:
[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:02012L0027-20210101&qid=1617880804827
[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:02010L0031-20210101&qid=1617880698764
[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32009D0406
[4] https://sanceprobudovy.cz/dekarbonizace-budov-do-roku-2050-je-mozna-musime-ale-trikrat-zrychlit/
[5] https://ec.europa.eu/energy/topics/energy-efficiency/energy-efficient-buildings/renovation-wave_en
Autor
Další články:
- Záznam konference „Nová zelená úsporám: 15 let úspěchů za námi, 25 let před námi”
- Nová zelená úsporám: oslava 15 let a ambiciózní výzvy do roku 2050
- Směřujeme k udržitelnosti: Co přinese dalších 25 let programu Nová zelená úsporám?
- Budoucnost energetického poradenství a renovací v ČR: Shrnutí odborného semináře z 22.10.2024
- Národní strategie v oblasti posuzování a snižování celoživotního uhlíku (WLC) budov v ČR
- WOOD CAMP LIVE: 3. ročník konference k dřevostavbám
- Odborný seminář Reforma systému poradenství aneb jak rozproudit renovační vlnu v ČR 2025 +
- Odborníci z projektu INDICATE se sejdou v Bruselu, aby diskutovali o výsledcích analýz uhlíkové stopy ve stavebnictví
- Den otevřených dřevostaveb 2024
- Konference Renovate Europe Day 2024